Házi készítésű fókuszírozó

37 mm-es PVC cső kívül 1 mm-es polisztirol lappal megerősítve, belül 0,5 mm-es polisztirol lappal szűkítve. A belső átmérő így 32 mm.
A 37-es PVC csövet villanyszereléshez használják.
Kívül lombfűrésszel bevágva, 4 mm-es polisztirol lap beillesztve. A közepébe 4 mm-es csavar kétkomponensű gyurmával (epo putty) rögzítve. Későbbi szóhasználattal élve "puttyolva".
A hétzagok is puttyal tömítve.
A méretre vágott cső két polisztirol gyűrű segítségével rögzítve az 50 mm-es csőbe. 1 mm-es polisztirol lapból egy kis peremet csináltam a túlbetolás ellen.
A csö teteje lecsiszolva, az ásványvizes kupakból készült fogasléc ráragasztva. Kétoldalt az elfordulást megakadályozó sínek. A végén a túlhúzás elleni "stopper".
Így néz ki a túloldalról. Az egyik rögzítőgyűrű látható. Puttyal rögzítve.
Ezzel kész is ez a darab. Csak a festés és a lakkozás hiányzik.
A foglalat 63-as PVC cső. Rés a fogaskeréknek, a 2mm-es tartócsavarok, és a 125-ös csatonacsőre rögzítéshez szükséges perem.
A 6 db teflon csúszka egymástól 30mm távolságra. Polisztirol lapokra ragasztva. A maradék puttyal megerősítve.
A túlvégről fényképezve.
A maradék puttyot felhasználom a csavarok fejeinél is, de ezek sem szükségesek.
Ezek a csavarfejek ütköznek neki a síneknek, megakadályozva az elfordulást.
A tekerő.
3mm-es acéldrót a modellboltból, de a festékes vödör füle is tökéletesen megfelel. Ez utóbbit íróasztalon is lehet reszelni, míg az acéldrótot csak köszörűn. Ha éppen nincs lehetőségem köszörülni, akkor drótból csinálom.
Ahol a két tekerő és a fogaskerék van, félig be van reszelve a drót. A hézag pedig puttyal kitömve. Így elég stabil lesz, és ellenáll a fellépő erőknek.
Fúrógépbe befogva szépen le lehet csiszolni a fogaskerék felületét. Kicsit kézzel is kell korrigálni.
Utána felragasztom a kupakból készített csíkot.
Amikor ez megvan, utána ragasztom fel a két végére a tekerőket.

A képen látható még a két rögzítőelem, ami lenyomja a tekerőt a fogaslécre. Az alacsony építés miatt ez itt két darabból áll.
Az egész összerekva. Már csak az anyák hiányoznak a csavarok végéről. Ezzel a szerkezet működőképes.
Ugyanaz más nézetből.
Szoktam még egy kis házikót is építeni a fogaskerék fölé, ami még hátravan.
Itt van készen az egész, festve, lakkozva, távcsőre építve.
Ez egy másik fókuszírozó. Itt a csúszkák 50mm-re vannak egymástól, így a rögzítőelem egy darabból áll.
Ez egyébként egy 2"-os fókuszírozó. Az elv ugyanaz, a csövek és a méretek mások.
Az okulár-rögzítő rész egy kicsit más kialakítású, de ez nem látszik a képen.
Variációk egy témára.
Már elkészült és félkész darabok.
Balról jobbra:
57/190 akromát az Urániából, Szilárd jóvoltából (örök hála).
30/500 egytagú lencséből készült "dióverő".
MOM 72/500 akromát.
100/450 binokulár objektívből készült cső, 2"-os fókuszírozóval.
A "dióverő". A foglalat csöve itt 50mm-es.